Wij zijn bevoorrecht, wij wonen in Kaag en Braassem. Een gemeente met een groenblauw landschap, nabij de grote steden en de kust. Het is hier dorps, met veel moois om van te genieten en om te beleven. Kaag en Braassem Promotie wil daar maar al te graag bekendheid aan geven bij de inwoners en bij de recreanten en toeristen. In dit jaarverslag treft u naast de terugblik door het team van Kaag en Braassem Promotie, de bestuursvisie met terug- en vooruitblik en de feiten en cijfers over 2021.
In Kaag en Braassem is veel te zien en beleven. Dat mag wel weer, na het bijzondere afgelopen jaar. Inwoners hebben ontdekt dat de eigen omgeving onverwachte mogelijkheden biedt. Wandelend, fietsend of varend.
Het is hier immers mooi wonen, werken én recreëren.
2020 zou een belangrijk jaar worden voor de recreatie en het toerisme. Landelijk gezien door de organisatie van Sail Amsterdam, het Eurovisiesongfestival, GP Zandvoort en vaste evenementen als Keukenhof, waar veel internationale toeristen op af komen. Kaag en Braassem ging hier een graantje van meepikken, met overnachtingen en bootverhuur en met bezoekers die terrassen bevolkten.
We weten allemaal hoe anders het liep... In ons jaarverslag kijken we terug op 2020.
Het laatste weekend van juni 2020 kon je in je eigen tuin kijken naar 'Samen Uit, Samen Thuis Festiviral'. Het was genieten van alles wat Kaag en Braassem te bieden heeft. Of zoals de organisatie zelf zei:
Blijf lekker thuis en kom naar het enige echte Festiviral!
Kaag en Braassem Promotie heeft een aantal programmaonderdelen verzorgd, waarvan wij vinden dat ze de moeite van het terugkijken waard zijn, mocht je het gemist hebben. Op ons YouTube-kanaal zijn de filmpjes terug te vinden die uitgezonden zijn tijdens het Festiviral. Dus ga er even voor zitten en kijk gezellig mee.
In de loop der jaren heeft KBP zich in samenspraak met de gemeente, ondernemers en inwoners ontwikkeld tot een marketing- en activatieorganisatie. Het gaat daarbij niet alleen om het merk Kaag en Braassem te promoten zodat de gemeente meer toeristen en recreanten kan ontvangen, maar ook om het activeren van ondernemers en inwoners om Kaag en Braassem mooier te maken.
In dit jaarverslag kijken we terug op 2019: wat hebben we gedaan en wat leverde dat op?
Vele recreanten trekken er jaarlijks op uit om te genieten van het prachtige Hollandse landschap. Bijzonder is dat in onze regio alle iconen te vinden zijn waar Nederland zo bekend om is.
We zijn dan ook trots om hier te wonen en te ondernemen. Veel meer mensen zouden moeten genieten van wat ons gebied en wat u te bieden heeft. Het doel van KBP is ons gebied bekender en mooier maken, voor mensen die ons bezoeken, wonen en ondernemen. Samen gaan we voor de ontwikkeling van ons gebied met activiteiten die bijdragen aan ons mooi agrarische landschap, natuur en economie.
Kaag en Braassem Promotie heeft haar regionaal actieve platform in 2018 verder uitgebouwd.
In een vogelvlucht de ontwikkelingen en prestaties van het afgelopen jaar:
Welkom Nieuwe Vrienden van in 2018: Villa Kakelbont, De Kromme Does, Rederij van Hulst, Plantage87, Woubrugge Logies, Rotteveel Boerenkaas en Teken- & Schilderatelier Feike de Vries.
In 2018 is een vernieuwde versie van de recreatiekrant gerealiseerd. Een aantal zaken zijn in de vernieuwde recreatiekrant met een oplage van 25.000 kranten verwerkt:
• Een geïntegreerde kaart met daarop bezienswaardigheden en de locatie van de vrienden van Kaag en Braassem Promotie. Deze kaart beslaat het gebied Kaag en Braassem om duidelijk te maken in welke prachtige omgeving Kaag en Braassem zich bevindt en dat bijvoorbeeld steden en de kust heel dichtbij zijn.
• Een pagina met bezienswaardigheden in de regio en een pagina in het Engels en Duits om de buitenlandse toeristen te bereiken.
• Een uitwisselingspagina met de gemeente Nieuwkoop.
• Een pagina met meer informatie over de gerealiseerde routes/arrangementen binnen de gemeente, bijvoorbeeld de Tulpenroute en de tuinder vertelt.
De krant is na een feestelijke lancering voor ondernemers, gemeente en belanghebbenden op 23 maart 2018 bij De Veense Bukker verspreid binnen de gemeente en ook op diverse toeristische punten (totaal meer dan 120 uitdeelpunten) binnen en buiten de regio. Tijdens de lancering werd bij de informatiemarkt druk folders uitgewisseld tussen de aanwezige recreatieondernemers.
KBP heeft ondersteuning gegeven aan gemeente en ondernemers bij ontwikkeling van recreatieplannen.
Daarnaast heeft KBP wederom de Nationale Molendag i.s.m. de Rijnlandse Molenstichting georganiseerd en voor het eerst de Open Monumentendag, met de historische voertuigen.. Beide evenementen waren succesvol.
Online
Website www.Rondomkaagenbraassem.nl
• Groei rondomkaagenbraassem.nl van ruim 42.000 gebruikers (bezoekers) in 2017 naar bijna 50.000 in 2018
• De categorieën uitagenda, arrangementen, routes en verhalen geven in 2018 een lichte stijging in bezoekersaantallen.
• De categorie Overnachten laat een significante stijging zien (van 6785 in 2017 tot 8230 in 2018). Wat ruim 20% meer bezoekers betekent die naar overnachtingen op zoek zijn.
• Met buurgemeenten is content uitgewisseld. Er zijn verwijzingen over en weer ingesteld, zodat bezoekers aan hun website ook bij Kaag en Braassem terecht kunnen komen.
• www.hollandischeseen.de en www.dutchleisurlakes.com doorontwikkeld. Inmiddels zijn er tien routes vertaald in het Engels en negen in het Duits.
Top 5 beste verwijzende “ondernemers” websites naar rondomkaagenbraassem.nl in 2018 waren:
1. Alshetgolft.nl
2. Bob on board.nl
3. Cafedehaven.nl
4. Sloepennetwerk.nl
5. Warmondaandekaag.nl
Facebook en Twitter
• Het aantal likes staat begin nu op ruim 1650!
• Topberichten waren onder andere het bericht over save the date Molendag; Ken je het verhaal achter ons gebied
en ‘Tulpenfoto’s langs de tulpenroute.
• Ons Twitterkanaal #KenBPromotie heeft nu 166 volgers en in 2018 zijn er naast Nederlandse tweets ook Engels- en Duitstalige tweet gepost.
Andere media
• Publicaties in Witte Weekblad Kaag en Braassem tijdens seizoen.
• Regelmatig persberichten en een aantal nieuwsbrieven voor de achterban.
• Nieuwe folders voor tulpenroute 2.0
• Opgeteld verspreidden we een aanzienlijke hoeveelheid informatiedragers (Recreatiekaarten Kaag, Recreatiekrant, flyers, spandoeken en meer).
Samenwerking met partijen
Door de samenwerking in het Rijn- en Veenstreek traject zijn de relaties met de beide buurgemeenten verder aangehaald.
Er zijn een heel aantal projecten binnen Kaag en Braassem geaccordeerd. We noemen:
• Ervaar de Polder
• Veense Veiling
• Wandelpad de Kaag
• Kaags Muziek Festival
• Kaegse Gondelvaart
Met een afvaardiging van het bestuur van Stichting Promotie Kaag is regelmatig overleg geweest. Doel hiervan was om de bekendheid van de activiteiten op De Kaag te bevorderen.
Arrangementen
Ontmoet de molenaar. Dit arrangement is in het tweede kwartaal 2018 verder uitgewerkt en gestart. Het arrangement bestond al in een andere vorm, maar is nu in combinatie met een rondvaart te boeken. Inmiddels zijn er al een aantal keer een rondvaart met succes gehouden.
We bedanken:
Horecaondernemers, Watersportbedrijven, Molenaars, Boeren en Tuinders, Rondleiders, Organisaties, Ambassadeurs en vele anderen die samen investeren in recreatief aanbod.
Een woord van dank ook aan de vrijwilligers die ons hebben geholpen om de recreatiekranten te verspreiden, maar ook de vrijwilligers achter de schermen die allerlei activiteiten en werkzaamheden verrichten. Zonder hen zou Kaag en Braassem Promotie niet kunnen!
Onze gemeente die subsidieert en investeert in verbetering van de openbare ruimte en het regionale netwerk.
Onze vrienden en sponsors die veel promotieactiviteiten mogelijk maken.
Onze partners in 2018 waren: Stichting promotie kaag, Verdel ICT en Media, Hier! in de regio, Provincie Zuid-Holland, Nieuwkoop Marketing, PReT Alphen, Alphen Marketing, Werkgroepen Rijn- en Veenstreek, Ondernemersplatform Hollandse Plassen, Hollands Utrechts Plassenberaad, Groene Hart marketing platform.
In 2019 ontmoeten we u weer graag persoonlijk!
Ons bestuur: John Willemsen, Ria Kortekaas, Nico van Brussel, Don de Jeu, Bart van Rijn, Willem van Breda en Jacques Glaudé.
Ons team: Arjan Bakker, Judith Lemmers, Marleen Warmerdam, Kitty Hoogenboom, Marielle Tukker, Alice Bakker en alle vrijwilligers en ambassadeurs.
Voor 2019 zien we uit naar doorgroei van de activiteiten en ons platform. Dat lukt wanneer u, juist nu de groei erin zit, blijft investeren in het netwerk van Kaag en Braassem Promotie, als ondernemer en beleidsmaker. Laten we blijven werken aan een mooier en mooier Kaag en Braassem.
De burgemeester van Kaag en Braassem heeft onder perfecte Kaagcondities op het terras van restaurant Tante Kee een symbolische cheque van € 4.000,00 cofinancieringssubsidie aangeboden aan de Stichting Promotie Kaag (SPK) en de deelnemende horeca -ondernemers.
Met deze stimuleringsregeling van Rijn- en Veenstreek en de Provincie Zuid-Holland wil de Stichting Promotie Kaag de vele mogelijkheden van het unieke gebied Kaag en de Kagerplassen onder de aandacht brengen. De horecalocaties met de live muziek liggen op unieke plekjes omgeven door polders en/of water en zijn eenvoudig te bereiken op de fiets, per auto of met de boot. Elke zondag van april tot en met september is ergens op en rondom de Kaag live muziek te beluisteren. Daarnaast organiseren ze twee speciale vaar-evenementen om het prachtige, veelzijdige gebied te laten beleven aan een groter publiek:
- 18 Augustus rondvaarttocht over de Kagerplassen.
- Aan het einde van het vaarseizoen een sailing diner langs de ‘’Sunday Live” horecalocaties.
Andere belangrijke data:
-1 Juli Kaags Muziekfestival, bomvol evenement voor jong en oud (www.kaagsmuziekfestival.nl)
-18 Augustus Kaegse Gondelvaart met streekmarkt, visrokerij, verlicht varen over de Kagerplassen en vuurwerkshow.
Genoeg te beleven op en rondom de Kaag, wees welkom!
Check voor de actuele optreden van Sunday Live de Uitagenda van Rondomkaagenbraassem.nl
Fotobijschrift:
FOTOBIJSCHRIFT
v.l.n.r. Joke Pelser (Nieuwkoop Marketing), Christianne Duysens (SPK), Jacques Glaude (SPK), Koos van restaurant De Hanepoel, Kitty Hoogemboom (SK&BP), HansDoedijns (SPK), Marleen Metzlar (Hotel Orion), Marina vd Velde-Menting (burgemeester van Kaag en Braassem).
Er liggen prachtige kansen voor initiatieven die leiden tot nieuw recreatief en toeristisch aanbod. Met de cofinancieringsregeling vanuit het Flexibel Meerjarenprogramma (FMP) hebben er al een aantal ideeën subsidie gekregen. In 2018 kunt u weer subsidie aanvragen, mis deze kans niet!
Van 12 februari tot 30 maart 2018 kunnen subsidieaanvragen ingediend worden voor een maximale cofinanciering van € 30.000,-. Meer informatie over de subsidieregeling op www.rijnenveenstreek.nl. We zijn benieuwd naar uw idee en vertellen u graag meer over de mogelijkheden.
Binnen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop wordt gewerkt aan een netwerkorganisatie op het gebied van natuur & landschap, groen, water, cultuurhistorie, (plattelands) toerisme- en recreatie. Binnen deze netwerkorganisatie van overheden, organisaties en ondernemers, willen wij elkaar informeren over ontwikkelingen. Tijdens netwerkbijeenkomsten en netwerkcafés werken wij gezamenlijk aan het initiëren en realiseren van projecten in relatie tot het groen-blauwe raamwerk.
In Nederland zijn wij trots op onze iconen zoals kaas, molens en bloemen. Vele recreanten trekken er jaarlijks op uit, om te genieten van het prachtige Hollandse landschap. Trots om hier te wonen en te ondernemen. Veel meer mensen zouden moeten genieten van wat ons gebied en wat u te bieden heeft. Het doel van KBP is ons gebied bekender en mooier maken, voor mensen die ons bezoeken, wonen en ondernemen. Samen gaan we voor de ontwikkeling van ons gebied met activiteiten die bijdragen aan ons mooi agrarische landschap, natuur en economie. Met trots delen wij de successen van 2017:
Facts & Figures
• Een lokaal en regionaal actief Platform
• Gebr. Vd Poel, Nooit Volmaakt, Logies ’t Lage Land, De Kaagse Boer, Klein Polderhuis, De Veense Bukker en Voet-Specialist zijn verwelkomd als nieuwe vrienden
• Opening seizoen bijeenkomst voor ondernemers, gemeente en belanghebbenden.
• Ondersteuning van gemeente en ondernemers bij groei van overnachtingslocaties
• Meer dan 50 ondernemers, initiatiefnemers en beleidsmakers werkten samen in meer dan 12 lokale en regionale sessies aan nieuw aanbod
• Ons Twitterkanaal #KenBPromotie startte dit jaar en heeft nu 135 volgers
• 14 Platform-nieuwsbrieven vonden hun weg naar minimaal 500 + lezers
• Ons netwerk van marketeers, ondernemers en beleidsmakers groeide verder in de Rijn en Veenstreek, Het Groene Hart, Hollandse Plassen en Leidse regio t.b.v. ontwikkeling gezamenlijke promotieactiviteiten in 2018
Promotie dichtbij en ver weg
• Ontwikkeling Duitstalige en Engelstalige website www.RondomKaagenBraassem.nl, www.hollandischeseen.de en www.dutchleisurelakes.com
• Drie vertalers-redacteuren versterkten de webredactie
• Actieve redactie voor rondomkaagenbraassem.nl facebookpagina en groenehart.nl
• Productie recreatiekrant Rondom Kaag en Braassem in samenwerking met Hier in de regio.
• De recreatiekaart is ontwikkeld in samenwerking met Projectbureau Braassemerland
• Open Monumenten Dag, is actief gepromoot en trok dit jaar meer bezoekers
• Ontwikkeling uniforme foldersets voor themaroutes
• Coproductie wandelknooppuntenkaart, route-app en set folders Rijn- en Veenstreek
Groei van aanbod voor recreanten
• Bijdrage aan ontwikkeling 450 km wandelroutenetwerk Rijn- en Veenstreek
• Ontwikkeling van de themawandelroute; Het Polders- en Plassenpad
• Lancering regionale themaroute ‘Molens en Meer’ fietsen en varen
• Ontwikkeling onlinevaarroute variant op www.deTulpenroute.nl
• Lancering vaar-excursie ‘De tuinder vertelt’ in Veenderpolder
• Eerste coproductie en organisatie Nationale Molendag i.s.m. Rijnlandse Molenstichting
• Doorontwikkeling fietsroute Poldershoppen, gehonoreerd met subsidie Rijn- en Veenstreek
• Tulpenroute deelproject “Ervaar de Polder' begeleiding van het subsidie traject en daardoor realiseren van beschikking met subsidie door Rijn- en Veenstreek
Enkele Cijfers die het uitwijzen
• Meer dan 5.000 Wandelknooppuntenkaarten en folders verspreid op Wandel- en fietsbeurs
• 275 gasten ontvangen met vaarexcursie ‘De tuinder vertelt’
• 350 mensen bezochten de eerste Nationale Molendag
• 600 mensen bezochten het jubileumweekend van de 300-jarige Googermolen
• Meer dan 1.400 likes voor FB pagina
• 25 vrijwilligers verzorgden de verspreiding van 24.000 recreatiekranten via meer dan 110 uitdeelpunten
• Groei rondomkaagenbraassem.nl van ruim 37.000 gebruikers (bezoekers) in 2016 naar bijna 42.000 in 2017
• Opgeteld verspreidden we aan aanzienlijke hoeveelheid informatiedragers (Molens en Meer route, Recreatiekaart, Recreatiekrant en Wandelroute folders.
We bedanken
Horecaondernemers, Watersportbedrijven, Molenaars, Boeren en Tuinders, Rondleiders, organisaties, en vele anderen die samen investeren in recreatief aanbod
Onze gemeente die subsidieert en investeert in verbetering van de openbare ruimte en het regionale netwerk
Onze vrienden en sponsors die veel promotieactiviteiten mogelijk maken
Onze partners in 2017: Stichting promotie kaag, Verdel ICT en Media, Hier! in de regio, Abellife, Provincie Zuid-Holland, Nieuwkoop Marketing, PReT Alphen, Alphen Marketing, Werkgroepen Rijn- en Veenstreek, Ondernemersplatform Hollandse Plassen, Hollands Utrechts Plassenberaad, Groene Hart marketing platform.
In 2018 ontmoeten we u weer graag persoonlijk!
Ons bestuur: John Willemsen, Ria Kortekaas, Nico van Brussel, Don de Jeu, Bart van Rijn, Willem van Breda en Jacques Glaudé.
Ons team: Arjan Bakker, Judith Lemmers, Marleen Warmerdam, Kitty Hoogenboom, Marielle Tukker en alle vrijwilligers en ambassadeurs.
Voor 2018 zien we uit naar doorgroei van de activiteiten en ons platform. Dat lukt wanneer u, juist nu de groei erin zit, blijft investeren in het netwerk van Kaag en Braassem Promotie, als ondernemer en beleidsmaker. Laten we blijven werken aan een mooier Kaag en Braassem.
Op woensdagavond 31 januari 2018 om 20.00 uur is er weer een netwerkcafé voor ondernemers, stichtingen, verenigingen, belangenorganisaties en overheden op het gebied van natuur & landschap, groen, water, cultuurhistorie, (plattelands) toerisme- en recreatie. De uitnodiging met details over het programma van de avond en de locatie volgt.
De bestuurders hebben besloten om een nieuwe subsidietender FMP open te stellen van 12 februari tot 30 maart 2018. In deze periode kunnen subsidieaanvragen ingediend worden voor een maximale cofinancieringsbijdrage van € 30.000,-
Meer informatie over de subsidieregeling op www.rijnenveenstreek.nl
De marketeers van Kaag en Braassem (Arjan Bakker), Alphen aan den Rijn (Daniel Othman) en Nieuwkoop (Joke Pelser) kwamen afgelopen maandag bij elkaar om op diverse vlakken de mogelijkheden en behoeften tot samenwerking te verkennen. De drie gemeentes worden ook wel samen bestempeld als Rijn- en Veenstreek.
Het was de eerste keer dat de marketeers op deze wijze bijeengekomen zijn en het is een inspirerende sessie geworden die zeker een vervolg zal krijgen. Er zijn genoeg punten naar voren gekomen om verder met elkaar in gesprek te gaan.
De bijeenkomst vond in het Bezoekerscentrum Veenweide in Alphen aan den Rijn. Deelnemers aan de sessie waren het Platform Recreatie en Toerisme Alphen (PReT), VVV Alphen, Alphen Marketing, VVV Boskoop, Kaag en Braassem Promotie en afgevaardigden uit het Netwerk Ontdek Nieuwkoop.
Arjan Bakker: "We vertegenwoordigen allemaal een uniek gebied, met een eigen identiteit, een eigen verhaal en natuurlijk ook met eigen beperkingen." Toch staan we met betrekking tot de gebiedsmarketing voor uitdagingen die niet zo gek veel van elkaar verschillen, zo blijkt uit de bijeenkomst.
Recreatie
De deelnemers concluderen dat publiekstrekkers Archeon, Avifauna, de kwekers in Boskoop en de recreatie op en om het water belangrijke pijlers voor de Rijn- en Veenstreek zijn, waar we van kunnen profiteren. Daarnaast wordt het landschap benoemd als de waarde die ons allemaal bindt. De aanwezigen zijn het over één ding allemaal eens; we moeten op zoek naar een verantwoorde groei op het gebied van toerisme, met kwaliteit hoog in het vaandel, zodat er een gezonde balans is tussen natuur, wonen en recreatie in ons mooie gebied.
Samenwerking
Een samenwerking kan bijvoorbeeld plaatsvinden op het delen van netwerken, informatieverstrekking, middelen en expertise. Er zal de komende tijd in dit verband verder gekeken worden waar de behoefte ligt en wat de mogelijkheden zijn elkaar hier te versterken. Het enthousiasme onder de deelnemers is in ieder geval groot en we kunnen tevreden terugkijken op een goede eerste stap. Een plezierige kennismaking die in ieder geval al veel nieuwe inzichten heeft opgeleverd en binnenkort zeker een vervolg krijgt.
auteur: Joke Pelser voor Ontdek Nieuwkoop
Lees verder of Check direct of uw project in aanmerking komt voor de regeling.
Met een stimuleringsregeling en meer promotie van het gebied hopen de Provincie Zuid-Holland en de drie gemeenten in de Rijn- en Veenstreek meer toeristen te trekken. De Provincie Zuid-Holland stelt hiervoor 1,5 miljoen beschikbaar. De drie regiogemeenten, Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem, dragen samen bijna 1 miljoen euro bij vanuit hun recreatiebudgetten.
Sinds maandag 11 september is de tweede tender van de cofinancieringsregeling Rijn- en Veenstreek opengesteld. Deze tender is bedoeld om recreatieve initiatieven binnen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop te stimuleren. Dus heeft u een goed plan dat bijdraagt aan recreatie binnen dit gebied? Dien dan een plan in!
De cofinanciering is bedoeld om samenwerking tussen ondernemers te bevorderen zodat we een sterk recreatief netwerk creëren. U kunt dus alleen een aanvraag indienen voor projecten waarbij u samenwerkt met andere ondernemers. Tot en met 20 oktober 2017 is het mogelijk om aanvragen tot €30.000,- euro cofinanciering in te dienen. De cofinanciering is maximaal 50% van het begrote bedrag. Heeft u bijvoorbeeld een goed idee dat €60.000,- euro kost? Dan kunt u €30.000,- euro aan cofinanciering ontvangen en de andere helft financiert u zelf.
Het gaat tijdens deze tender om grote projecten vanaf €5.000,- euro. Aanvragen tot €5.000,- euro kunnen ook ingediend worden buiten deze periode
Check direct of uw project in aanmerking komt voor de regeling.
Op 9 en 10 september a.s. staat de Open Monumentendag weer op de agenda. Dit jaar is het thema ‘Boeren, Burgers en Buitenlui’. De gemeente Kaag en Braassem en Kaag en Braassem Promotie stellen het zeer op prijs als eigenaren van zowel gemeentelijke- als Rijksmonumenten of architectonisch interessante gebouwen bereid zijn hun pand open te stellen.
Net zoals de vorige edities wordt er de mogelijkheid geboden om gratis aan te sluiten op de promotiecampagne.
Als u wilt deelnemen aan Open Monumentendag 2017 en uw monument op één of beide dagen wilt openstellen, dan kunt u zich inschrijven door een mail te sturen naar webredactie@rondomkaagenbraassem.nl met daarin de volgende informatie: naam en adres monument, uw telefoonnummer, omschrijving van het monument, welke dag(en) geopend, openingstijden, eventuele activiteiten/rondleidingen bij het monument, een aantal foto’s (groter dan 1MB), een aantal leuke (korte) weetjes over het monument.
Kaag en Braassem Promotie hoopt van harte dat u deelneemt aan deze dag en hen helpt Kaag en Braassem op de kaart te zetten. Mocht u vragen hebben over deelname aan deze dag, dan kunt u mailen naar webredactie@rondomkaagenbraassem.nl.
Het jaar 2018 is nationaal uitgeroepen tot themajaar Nederland Waterland. Een jaar waarin vele nationale en internationale bezoekers onze waterhistorie gaan ontdekken. Op dinsdag 27 juni organiseren wij in de ochtend een startsessie om het themajaar 2018 te laden met nieuwe mooie producten. Dit is een unieke kans voor de gezamenlijke ontwikkeling van toeristisch en recreatief aanbod, waar u van kunt profiteren met uw eigen onderneming.
Na een welkomstwoord en presentatie over het themajaar zijn er twee parallelsessies waarbij u aan kunt sluiten. Bij de ideeënlandschap brengt u na een voorstelronde en werkinstructies uw ideeën in middels een ideeënkaart voor het gehele Hollandse Plassengebied. Op een ideeënkaart schrijft u een korte omschrijving van het idee, het gebied waar het idee tot stand moet komen en de partners met wie u het wenst te ontwikkelen.
Gelijktijdig worden aan verschillende projectentafels concrete projecten die al met succes zijn opgestart in regio Leiden verder ontwikkeld. De deelnemers werken samen concrete cases uit (zoals o.a. Sail Leiden en de vaarroute Molens en Meer) om een aantrekkelijke bestemming te creëren. Deze producten hebben grote potentie om meer bezoekers te trekken naar de Hollandse Plassen. Verbinden en verrijken van bestaande, lokale initiatieven vormt daarbij de basis om een bijdrage te leveren aan projecten en om als onderneming te profiteren van nieuwe omzetkansen.
Na het aanmelden ontvangt u de omschrijvingen van de projecten om een tafelkeuze te maken.
Vervolgens kunt u deelnemen aan een plenaire sessie vanaf 10.30 uur om in dialoog te gaan met overheden en gebiedsmarketingorganisaties uit de regio Leiden. Bespreek samen hoe de geformuleerde projecten en toekomstige projecten ook echt gerealiseerd kunnen worden. Hierbij wordt de samenwerkingskaart Hollandse Plassen gelanceerd.
Profiteer op een inspirerende locatie van de kennis en het netwerk om eigen groeikansen te benutten. Terwijl u geniet van een ‘broodje inspiratie’ ontwerpt u met mogelijke nieuwe partners een concreet plan voor de nieuwe en bestaande projecten. En komt u er samen uit, dan maakt u direct afspraken om het plan ook echt te gaan uitvoeren in 2018. Zeg nu zelf, de dag kan toch niet mooier beginnen?
08.00 uur Inloop & ontbijt
08.30 uur Start deel 1
• Welkom
• Themajaar Nederland Waterland 2018 door Lucien Geelhoed
• Parallelsessie 1: het ideeënlandschap
• Parallelsessie 2: projectentafels
10.30 uur Start deel 2: Lancering samenwerkingskaart Hollandse Plassen
12.00 uur Einde sessie
Profiteer van deze unieke mogelijkheid en meld u aan.
Locatie: Brasserie Buitenhuis aan het Valkenburgse Meer
Heeft u vragen, of hulp nodig bij de voorbereiding? Bel of mail dan met Arjan Bakker: 06-30068457.
Wij wensen u een inspirerend ontbijt en heten u van harte welkom in Valkenburg.
Namens de organisatie,
Provincie Zuid-Holland
Holland Rijnland
Leiden Marketing
Kaag & Braassem Promotie
Ondernemersplatform Hollandse Plassen
HISWA Vereniging
Waterrecreatie Nederland
Oud-tuinder Kees de Jong is een nieuw initiatief gestart in de Veense polder. Kees, die voorop loopt in het promoten van het Veense tuinbouwgebied, vertelt tijdens een vaartocht zijn bezoekers alles over het oude tuinbouwdorp Roelofarendsveen en laat verborgen plekjes zien in deze polder. Een nieuw initiatief is hiermee geboren: ‘Ontmoet de Tuinder’.
Kees neemt mensen mee de Veense Polder in en samen varen zij de Tulpenroute. Kees vult de verhalen van de route aan met persoonlijke anekdotes en verhalen van vroeger. De Jong: ‘Ik vind het erg leuk om mensen mijn verhaal te vertellen over de veen, de geschiedenis van de tuinbouw en tegelijkertijd de mooiste plekjes te bezoeken.”
Hij vertelt verder: “De vaartocht kan variëren van 2-3 uur tot soms 6 uur, afhankelijk van de wensen van mijn gasten. De tocht begint bij Restaurant Wagenaar, waar vroeger de Veense tuinbouwproducten geveild en verhandeld werden. Even later in de boot dienen de verdere verhalen zich van alle kanten aan. Het begint al bij de locatie van de vroegere kolenboer uit de tijd dat het woord ‘duurzaam’ nog niet bestond. Dit verhaal wordt even later gevolgd door verhalen over de grote kassencomplexen van bedrijven die stand weten te houden. En De Jong voegt daar met groot gemak verhalen uit zijn eigen beroepsleven aan toe.
Bob Hoogenboom, van Bob on Board, vult enthousiast aan: “Ik vind het een hele leuke toevoeging van de Tulpenroute. Zeker de anekdotes van vroeger vinden de mensen erg leuk om te horen. We vullen elkaar goed aan; ik ken al veel verhalen en Kees kent nog veel meer verhalen, samen maken we er echt wat leuks van!”
Kaag en Braassem Promotie draagt dit initiatief een warm hart toe. Wij vinden het leuk, maar ook belangrijk dat je de geschiedenis en het karakter van deze tuinbouwpolder kent, als je hier woont of recreëert. Mensen als Kees en Bob zijn hier een mooi voorbeeld van en helpen wij graag verder. Heeft u ook een leuk initiatief of idee? Neem contact met ons op! Dat kan via info@kaagenbraassempromotie.nl.
Lees meer over andere initiatieven op www.rondomkaagenbraassem.nl/zien-en-doen/arrangementen.
KAAG EN BRAASSEM – Tijdens de Nationale Molendag in Kaag en Braassem wordt er dit jaar groots uitgepakt. Op zaterdag 13 mei van 10 tot 16 uur krijgen geïnteresseerden rondleidingen en uitleg in en rondom de deelnemende molens. Ook worden er leuke activiteiten georganiseerd. Zelfs de jongsten onder ons worden niet vergeten en zijn zeer welkom.
Wat is er zoal te doen?
Bij de vijf deelnemende molens worden er leuke activiteiten georganiseerd. Bij de Vrouw Vennemolen vindt de opening plaats om half 11. De gloednieuwe fietsroute “Molens en Meer’ wordt hier gelanceerd én theatermaker en harpiste Iris van der Ende geeft, samen met componiste Yvonne Freckmann, een bijzonder optreden met haar harp “De stem van de Molen” om 11.00, 13.00 en 15.00 uur.
Liever een tochtje varen? Dat kan vanaf de Huigsloterdijk te Abbenes. Bij Restaurant de Hanepoel vaar je tussen 11.00 en 15.00 uur met Bob on Board naar de Adermolen in Rijpwetering, om daar rondgeleid te worden bij deze bijzondere, net dit jaar weer in werking gestelde, molen. Stap je in de het historische zeilschip de Nooit Volmaakt (11.00 – 16.00 uur) iets verderop, dan brengt deze je naar de Kagermolen. Deze molen is gelegen op een unieke locatie op Kaageiland en is ook zeker het ontdekken waard.
Ook Leiderdorp doet mee met maar liefst twee molens. Aan het Peter v/d Voortpad vind je de Munnikkenmolen én de Meerburgermolen. Bij de Munnikkenmolen kan je genieten van muzikale optredens van Shantykoor de Marconisten. Bij de Meerburgermolen herleven oude tijden met ambachten van vroeger. Ontdek hier de werkzaamheden van een zeilenmaker, schiemanswerker, touwslager en een kaarsenmaker.
Daarnaast zijn er een aantal molens die wel open zijn voor publiek, maar waar in mindere mate activiteiten te doen of te zien zijn. Dit zijn o.a. de Blauwe Molen (Rijpwetering), de Akkerslootmolen (Oud Ade), de Doesmolen en de Vlietmolen (Hoogmade). De Doesmolen is wegens wegwerkzaamheden alleen per fiets bereikbaar en de Vlietmolen is bereikbaar, maar mogelijk via een wegomleiding.
Het fietsknooppuntennetwerk in Holland Rijnland is de afgelopen maanden uitgebreid met 90 kilometer. Daarmee komt het totaal aan fietsroutes in de regio uit op maar liefst 660 kilometer! Het fietsknooppuntennetwerk wordt geopend om vrijdag 12 mei tussen 10 en 12 uur bij TOP Hazerswoude, bij recreatieboerderij Jeu de Boer aan de Galgweg 5 in Hazerwoude.
Het gevarieerde landschap heeft voor de recreatieve fietser veel moois te bieden. Of het nu gaat om de uitgestrekte graslanden van het groene hart, de bloemenvelden in de Duin- en Bollenstreek, pittoreske dorpjes of een historische binnenstad; je ziet het allemaal al fietsend via het fietsknooppuntennetwerk.
Om de uitbreiding van het netwerk te vieren, organiseert Holland Rijnland een prijsvraag. Maak een foto, film of verhaal van een plek langs de route en geef aan waarom het jouw favoriete plek is. De drie leukste, mooiste of origineelste inzendingen worden beloond met een prijzenpakket. Deze pakketten – ter waarde van € 200, € 100 en € 50 – bestaan uit tegoedbonnen beschikbaar gesteld door ondernemers langs de fietsroutes in de Holland Rijnland-regio.
Schrijf een verhaal, maak een foto of filmpje en mail die naar communicatie@hollandrijnland.nl. Leg daarbij uit wat die plek of route bijzonder maakt. Wij zorgen dat jouw inzending op de website wordt geplaatst. Insturen kan tot en met 4 mei 2017. Prijswinnaars ontvangen een bericht aan het begin van de week van de opening. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
Kijk voor de inzendingen op de website www.hollandrijnland.nl/fietsknooppunten.
Wil je meer weten over het fietsknooppuntennetwerk, hoe het werkt en de routes? Kijk dan op fietsknoop.nl. Je kunt ook de app downloaden van het netwerk op je smartphone in de appstores.
Burgemeester van Kaag en Braassem Marina van der Velde - Menting lanceerde vrijdag 21 april de meerdaagse vaarroute ‘Molens en Meer’. De lancering vond plaats bij de Jeneverboom op de Kaag, tijdens de start van het watersportseizoen.
Deze bijzondere vaarroute is ontstaan door een samenwerking van lokale ondernemers die samen de recreant meer willen laten genieten van wat hun regio te bieden heeft. De vaarroute voert u langs de mooiste molens, leuke bezienswaardigheden, bijzondere plekken en andere activiteiten rondom de gemeentes Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn en Warmond.
Tijdens de route vaart u onder andere via de Leidse Vaart, waar u uitkijkt op de omliggende lagergelegen Langeraarse Plassen. Een bijzondere plek om langs te varen. In Rijnsaterwoude bij Haven ‘t Venegat bevindt zich één van de mooiste plekjes van de gemeente Kaag en Braassem. De zonsondergang - elke avond weer anders - is daar spectaculair te noemen. Ook vaart u door de wateren van het Zegerplas gebied, waar er diverse strandjes en horeca bij het water te vinden zijn. Via het centrum van Alphen aan den Rijn en bierbrouwerij De Molen in Bodegraven vaart u weer terug naar een oase van rust via de Kagerplassen naar Kaageiland. Ook de Tulpenroute in Roelofarendsveen behoort tot de ‘must sees’ tijdens deze bijzondere tocht. De lengte van de vaarroute kunt u zelf bepalen door middel van de knooppunten in het sloepennetwerk. De totale meerdaagse vaarroute duurt circa 12 uur en is daardoor een hele mooie tweedaagse route.
Tijdens de Nationale Molendag op zaterdag 13 mei in Kaag en Braassem, zal ook de fietsroute van ‘Molens en Meer’ gelanceerd worden. Dus ook fietsend kunt u straks langs de mooiste plekken in de regio!
Deze route is mede mogelijk gemaakt door Café de Haven, BOB on Board, Hotel Orion, Varen met de Nooit Volmaakt, Park Wijde Aa, Klein Polderhuis, Columbus Watersport en Wester-Engh.
Kaag en Braassem Promotie blikt in onderstaande presentatie terug op jaar 2016 en kijkt vooruit naar het jaar 2017.
Deze presentatie is gegeven tijdens de voorjaarsbijeenkomst op 3 april 2017.
Indien u vragen en/of opmerkingen heeft over de presentatie dan kunt u contact opnemen met Arjan Bakker via marketing@kaagenbraassempromotie.nl
Kaag en Braassem 5 april 2017 - Afgelopen maandag 3 april heeft wethouder Yvonne Peters officieel de Recreatiekrant 2017 in ontvangst genomen. In de Oude Stal van boer Aad Straathof van Kampeerboerderij De Straat-Hof in Leimuiden was een bont gezelschap van ondernemers bij elkaar gekomen om dit moment mee te kunnen maken.
De lancering, die ook gelijk bedoeld was als netwerkbijeenkomst voor de betrokken lokale ondernemers van Stichting Kaag en Braassem Promotie, werd goed bezocht. De krant is in samenwerking met Hier! in de Regio gemaakt en dus had vormgever Miranda Castelein de eer om de krant aan de wethouder te overhandigen. Bij de overhandiging was ook een leuke tas met flyers van de aanwezige ondernemers een onderdeel, die de wethouder met een brede glimlach in ontvangst nam. Hier was ook de recreatiekaart, die tegelijk met de krant uitgekomen is, aan toegevoegd. Op de kaart, die qua uitstraling overeenkomt met de krant, is duidelijk te vinden wat er zien, te doen en te beleven valt en waar alle (recreatie)ondernemers te vinden zijn.
Met een oplage van 24.000 stuks recreatiekranten en ook nog eens 10.000 recreatiekaarten, is het verspreidingsgebied fors te noemen. Daarin heeft de samenwerking met Hier! in de Regio ook zijn vruchten afgeworpen. Arjan: “Ik ben trots op het eindresultaat, het is een mooie krant die de recreant zeker zal helpen in zijn ontdekkingstocht door ons gebied! Er is hier zoveel meer te ontdekken!”
De recreatiekrant is een initiatief van Kaag en Braassem Promotie en in samenwerking gemaakt door Hier! in de Regio. Wilt u als ondernemer meer doen met recreatie? Neem contact op met Arjan Bakker van Kaag en Braassem Promotie via 06-30068457.
Foto: Overhandiging van promotiepakket aan Yvonne Peters door Miranda Castelein.
Fotograaf: Aad van der Meer
Op 3 april a.s. houden wij onze jaarlijkse netwerkbijeenkomst.
Tijdens deze bijeenkomst:
Na het officiele gedeelte start de informatiemarkt. Tijdens deze markt kunnen aanwezige recreatie ondernemers met elkaar folders uitwisselen en zelf een mooi assortiment samenstellen voor hun gasten.
U promoot hierdoor elkaar!
Daarnaast is het team van Kaag en Braassem Promotie aanwezig om u o.a. informatie te geven over de projecten. De borrel geeft voldoende tijd om kennis te maken c.q. te delen met de aanwezige recreatie ondernemers, belangenverenigingen en promotors van ons gebied!
Maandag 3 april 2017
Van 15:30 tot 18:00 uur (inloop vanaf 15:00 uur)
Locatie: Kampeerboerderij De Straat-hof, Willem van der Veldenweg 57, Leimuiden
Wij ontmoeten u graag op maandag 3 april, meld u aan voor 30 maart aanstaande info@kaagenbraassempromotie.nl.
U bent van harte welkom!
Met vriendelijke groet,
Team Kaag en Braassem Promotie
Stap gratis aan boord van de Kom in de Kas vaar express
Op zaterdag 1 april bent u van harte uitgenodigd om een kijkje achter de schermen te nemen van elf zeer diverse sierteeltbedrijven in Roelofarendsveen. De elf bedrijven zijn gevestigd aan de Flora- en Geestweg, een tuinbouwgebied dat zich onderscheidt door de teelt van verschillende bijzondere sierteeltproducten en door de vele poldersloten. Reden voor de organisatie om naast een gratis pendelbus tussen de deelnemende bedrijven ook een gratis vaar express in te zetten.
Gratis vaar express
Op de Kom in de Kas vaarroute varen de hele dag twee boten die onderweg vijf haltes aandoen waar u vrij kunt in- en uitstappen. De schippers ontvangen u met open armen en laten u graag zien wat voor moois deze unieke, waterrijke polder naast sierteeltbedrijven nog meer te bieden heeft. U krijgt zo de unieke kans om de Flora- en Geestweg eens van een hele andere kant te bekijken. De routekaart met de vaarroute en de opstapplaatsen is op 1 april verkrijgbaar bij de deelnemende bedrijven.
Op de routekaart staat tevens aangemerkt waar de deelnemende bedrijven gevestigd zijn en welke extra activiteiten langs de route georganiseerd worden. Dat het leuk, leerzaam en gezellig wordt, kan niet missen. Het thema van Kom in de Kas 2017 is: Het is feest in de kas.
Tulpenroute
Uiteraard kunt u ook met uw eigen boot langs de deelnemende bedrijven varen. Op de routekaart staat vermeld bij welke bedrijven u uw boot deze dag aan kunt meren. Als u uw bezoek aan Kom in de Kas combineert met het varen van de Tulpenroute maakt u bovendien op een leuke manier kennis met de kleurrijke historie van deze unieke polder: de verhalen hierover kunt u lezen op informatieborden langs de route. Een betere gelegenheid om het vaarseizoen 2017 te openen is er niet.
Deelnemende bedrijven en opening
De deelnemende bedrijven aan Kom in de Kas 2017 zijn AgroFleur Select, De Veense Bukker, P.N. van der Meer, Akerboom Freesia, Ruiten Fleur, van der Meer Weststeyn, Meerplant, Wesselman Flowers, Kwekerij Johan Oudshoorn, de Veense volkstuin onder glas en Willem Kuipers. Zij tekenen samen voor de teelt van een breed assortiment planten en bloemen. De kas- en schuurdeuren van deze bedrijven staan op zaterdag 1 april a.s. van 10.00 uur tot 17.00 uur wagenwijd voor u open. De feestelijke opening van de dag vindt om 10.00 uur plaats bij de Veense Bukker, Hazenpad 1. U bent van harte uitgenodigd.
Vorig jaar april lanceerde Stichting Kaag en Braassem Promotie al een gloednieuwe website om de Nederlandse recreant wegwijs te maken in Kaag en Braassem. Nu zijn daar ook twee internationale websites bij gekomen. De websites ‘Dutch Leisure Lakes’ en ‘Holländische Seen’ moeten de Buitenlandse (Engelstalige en Duitstalige) toeristen en recreanten aanspreken om naar Kaag en Braassem te komen.
Wat opvalt, als je de websites www.HollandischeSeen.de of www.DutchLeisureLakes.com bezoekt, is dat deze erg veel weghebben van www.rondomkaagenbraassem.nl. En dit is geen toeval, ze zijn namelijk bijna gelijk aan hun Nederlandse broertje. Arjan Bakker van Kaag en Braassem Promotie licht toe: “De websites zijn ontstaan uit de wens van lokale ondernemers om meer buitenlandse toeristen te trekken naar ons recreatiegebied. Evenals de Nederlandse variant hebben de internationale websites hetzelfde doel: namelijk het gebied op de kaart zetten van de recreant en de toerist!”
Dat er, naast de voor de hand liggende Engelstalige website, ook gekozen is voor een Duitstalige website, heeft volgens Arjan te maken met de hoge bezoekersaantallen van onze Oosterburen in het westen van Nederland. “Op onze Nederlandstalige website zagen we dat er al veel mensen uit Duitsland onze website konden vinden. Hier moesten we natuurlijk wel wat mee!”
Het gebied Kaag en Braassem leent zich uitstekend voor waterrecreanten en korte bezoeken, maar zeker ook voor fiets- en wandelliefhebbers die hier hun vakantie door kunnen brengen. Kaag en Braassem Promotie wil het gebied dan ook echt op de kaart zetten van de internationale toerist. “Het lanceren van deze website is dan een zeer goed begin!”
De Gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Zoeterwoude openen op 10 februari 2017 op feestelijke wijze het nieuwe wandelroutenetwerk. De vier gemeenten zorgen samen en, in samenwerking met de provincie, voor meer wandelmogelijkheden in en rond de Rijn- en Veenstreek en Zoeterwoude.
Door ingebruikname van dit netwerk ontstaat ruim 450 km wandelplezier, eenvoudig ontsloten via het nieuwe knooppuntensysteem, met 35 startpunten. Bij elk startpunt staat een informatiepaneel met een kaart van het betreffende gebied, bezienswaardigheden, knooppunten en routesuggesties. Het netwerk is onderdeel van een 2800 km tellend provincie dekkend wandelknooppuntennetwerk!
Dit netwerk is niet alleen voor de wandelliefhebber interessant, maar ook voor ondernemers en organisaties in de toeristische sector van Kaag en Braassem en de regio eromheen.
Kaag en Braassem Promotie heeft in de voorbereiding een belangrijk aandeel geleverd in de totstandkoming van dit mooie project. In november 2016 heeft zij o.a. een workshop georganiseerd. Tijdens deze workshop voor ondernemers en betrokkenen uit het gebied is samen gekeken naar de mogelijkheden van een professioneel wandelnetwerk in het gebied en hoe hier ook voor de toeristische sector een positieve impuls aan te geven. Daarbij stond vanzelfsprekend het belang van meer toeristen trekken naar de regio op de eerste plaats. Dit heeft geresulteerd in bijvoorbeeld de route Plas- en Polderpad; een meerdaagse wandelroute, die compleet als arrangement wordt aangeboden. Daarnaast heeft Kaag en Braassem Promotie een aanzienlijk deel van de organisatie van de officiele opening op 10 februari in Zoeterwoude op zich genomen.
De officiele start van het wandelnetwerk op 10 februari wordt ondersteund door een mobiel promotiebankje.
Op zaterdag 11 februari staat het mobiele promotiebankje op de Wandel- en Fietsbeurs in Utrecht, bij de stand van HR Groep Leisure-AbelLife 4.C.54. Daar brengen burgemeester Frans Buijserd van Nieuwkoop, wethouder Ton de Gans van Zoeterwoude en wethouder Yvonne Peters van Kaag en Braassem een bezoek om het nieuwe wandelnetwerk ook hier onder de aandacht te brengen.
De wandelkaart die bij dit prachtige netwerk hoort, is vanaf heden in de gemeente Kaag en Braassem verkrijgbaar bij Boek- en Kantoorvakhandel Veenerick, Noordplein 15, Roelofarendsveen voor een bedrag van € 5,95 per stuk.
Wellicht dat er in de komende periode nog meer verkooppunten in de gemeente bijkomen.
Op initiatief van Rob Ligtenberg, eigenaar van schip De Nooit Volmaakt, kwamen op 24 januari jl. maar liefst 21 trotse eigenaren van historische schepen bijeen. Het werd hoog tijd voor een brainstorm over promotie van authentieke schepen en de activiteiten van hun eigenaren. De Historische scheepstimmerwerf Klaas Hennepoel in Warmond, van Alexander de Vos, vormde een inspirerend decor voor een productieve avond, onder leiding van Kaag en Braassem Promotie. Meer mensen een ervaring bieden van een tocht op een historisch schip in het Hollands Plassengebied. Dat is hun gezamenlijke doel. Eigenaren willen graag toeristen, lokale bewoners en jeugd ontvangen op hun schip.
Dit gezamenlijke doel vormde het vertrekpunt voor drie concrete actiepunten die dit voorjaar zullen worden opgepakt. Enkele eigenaren meldden zich direct aan het einde van de avond om actief mee te werken tijdens de vervolgstappen.
Door het actief uitwisselen van informatie over evenementen en online publiceren ervan op verschillende websites kan eenvoudig veel meer aandacht worden gegenereerd. Te denken valt aan evenementen zoals De Westlander Hardzeilerij, Kaagcup en de Schippertjesdagen. Door de groei van bekendheid en bezoek groeien kansen voor aantrekkelijke activiteiten op de wal. We zoeken mensen die willen helpen om informatie te verzamelen en promoten.
Meerdaagse zeiluitjes met bezoek aan bijzondere historische activiteiten en plekken aan de wal zoals kaasboerderijen en andere agrarische bedrijven, molens en horeca. In het gebied worden nog weinig arrangementen in deze categorie aangeboden. We zoeken booteigenaren, maar ook aanbieders van activiteiten aan de wal die samen arrangementen willen ontwikkelen en promoten.
Er wordt gestart met het onderzoeken naar mogelijkheden voor een historische haven. De haven dient multifunctioneel als ligplaats voor schepen, als startplaats voor recreatieve en toeristische activiteiten en bestemming voor toeristen die historische locatie en omgeving willen zien. We zoeken mensen die kunnen helpen met het opstellen van een plan en het verkennen van de mogelijkheden voor vestiging op of nabij het Braassemermeer.
Kaag en Braassem Promotie stelt tijd en hulp ter beschikking voor begeleiding van de werkgroepen die nu worden samengesteld. Mocht u interesse hebben, neem dan contact op met Marleen Warmerdam, marleen@kaagenbraassempromotie.nl of Arjan Bakker marketing@kaagenbraassempromotie.nl
Op 23 november gaan wij samen aan de slag met de kansen van het routenetwerk voor wandelaars, fietsers en waterrecreanten in onze regio. In Nederland zijn wij trots op onze iconen zoals kaas, molens en bloemen. Jaarlijks trekken vele miljoenen recreanten erop uit, om te genieten van het prachtige Hollandse landschap. Maar, profiteert u daar als ondernemers wel van mee? Want, nergens komen de Hollandse thema’s zó tot leven als in ons eigen gebied. Veel meer mensen zouden toch moeten gaan genieten van wat ons gebied en van wat u te bieden heeft?
In de eenmalige workshop, ‘De route naar meer gasten’ gaat u samen met collega-ondernemers aan de slag om een aanpak te ontwikkelen waarin de bijzonderheden van ons gebied centraal staan. In deze workshop leert u hoe u een aantrekkelijke ‘beleving’ voor uw gasten samenstelt. Onder begeleiding van marketeer Arjan Bakker gaat u in groepjes aan het werk om mooie belevings-concepten te ontwikkelen. Van concept en organisatie tot lancering en promotie. De resultaten van deze avond worden in samenwerking met u verwerkt tot toeristische producten voor onze regio.
U en uw collega ondernemers zijn van harte welkom op deze netwerkbijeenkomst: Welke kansen biedt het regionale routenetwerk u! De route naar meer gasten! We zijn te gast bij ‘De Vosseburch’ (Langeraarseweg 160a – Langeraar, www.vosseburch.com), zelf ook enthousiast ondernemer. Vanaf 19.00 staat daar de koffie/thee klaar. Het programma duurt van 19.30 tot 21.45 uur met aansluitend een netwerkborrel.
De aftrap van de avond wordt gedaan door recreatieondernemer Bert van Zijtveld van Heikamp uit de Achterhoek. Hij inspireert u met een aantal door hem zelf ontwikkelde praktijkvoorbeelden. Daarna start de workshop. Tijdens de avond is er volop gelegenheid te netwerken en ideeën uit te wisselen. Het doel: Meer gasten trekken naar onze mooie polders en dorpen. Daar doet u toch ook aan mee?
Een avond als deze wilt u vast niet missen. U kunt uzelf aanmelden, door te mailen naar groenblauwnetwerk@aadr.nl. onder vermelding van uw naam, bedrijfsnaam en adres.
Graag tot ziens op 23 november!
Tijdens de Open Monumentendag op 10 en 11 september openden verschillende monumenten in Kaag en Braassem hun deuren. Gemeente en monumentenhouders kijken vooruit naar de toekomst. Wethouder Leefomgeving Herman Haarman en molenaar Jos van der Donk vertellen over hun ambities.
De Open Monumentendag biedt jaarlijks een mooie gelegenheid om eens een kijkje te nemen bij historische gebouwen. “We willen de monumenten nog meer bekendheid geven, zodat meer mensen kunnen genieten van dit cultureel erfgoed. We hebben op recreatief gebied veel te bieden en daar leveren de monumenten zeker een bijdrage aan. De komende tijd gaan we gezamenlijk met de monumentenhouders kijken hoe we het programma voor de toekomst aantrekkelijker kunnen maken voor een breder publiek”, aldus wethouder Haarman.
Jos van der Donk en zijn vrouw Marian van der Donk-Witteman wonen en werken al bijna 35 jaar in de Googermolen. De Googermolen is een van de monumenten die elk jaar haar deuren opent tijdens de Open Monumentendag. “De Open Monumentendag is voor ons een mooie gelegenheid om bezoekers te vertellen over onze molen. Wij openen dan ook met plezier de deuren, zodat meer mensen kunnen genieten van dit historische gebouw. Volgend jaar bestaat de molen 300 jaar en dat zal zeker niet ongemerkt voorbij gaan,” licht Van der Donk toe.
De gemeente werkt samen met ondernemers en Kaag & Braassem Promotie aan een vernieuwd programma rondom de Nationale Monumentendag. Recreatie en toerisme worden van steeds groter belang binnen onze regio. Er wordt een programma ontwikkeld waarbij de recreatieve mogelijkheden worden vergroot en de lokale economie mee wordt ondersteund. Daarnaast worden de iconen van de dorpen meer onder de aandacht gebracht.
Elk jaar is de Open Monumentendag gekoppeld aan een thema. Dit jaar is het thema 'Iconen en Symbolen'. Daarmee wordt bij deze 30ste editie van het evenement verwezen naar beelden en tekens met een bijzondere extra betekenis, die zichzelf overstijgt. In monumenten zie je ze overal: van binnen en van buiten, in ornamenten, in reliëfs, in schilderingen. De monumenten zelf kunnen ook iconische waarde hebben in het landschap of in de stad, zoals kerktorens, molens, stadhuizen en kastelen.
Op donderdag 30 juni a.s. om 15.00 uur slaan bestuurders gezamenlijk de eerste paal de grond in van het nieuwe wandelnetwerk in de Rijn- en Veenstreek en Zoeterwoude de grond in.
De gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Zoeterwoude hebben een gezamenlijke subsidieaanvraag ingediend bij de provincie Zuid-Holland om een uitgebreid wandelroutenetwerk te realiseren. Deze aanvraag is gehonoreerd. Inmiddels zijn bijna alle routes bepaald en kunnen we starten met de uitvoering!
Op alle belangrijke locaties in het netwerk worden startpanelen geplaatst. Op de routes komen knooppuntpalen, zodat wandelaars zelf kunnen bepalen hoe ver zij willen lopen en welke routes zij met elkaar willen verbinden. Maatwerk dus!
Ook worden tussenmarkeringen, overstapjes en vlonders in de routes geplaatst. In totaal gaat het om circa 450 kilometer wandelnetwerk. Daarvan is een groot deel nieuw aan te leggen. Bestaande, in het veld gemarkeerde routes worden onderdeel van het netwerk. Informatie over het netwerk, zoals kaartmateriaal, wordt op verschillende manieren (ook digitaal) ontsloten, zodat iedere wandelaar volledig geïnformeerd op pad kan. Naast het verbinden van bestaande routes worden in het gebied nieuwe routes gemaakt, op weg naar een nog aantrekkelijkere recreatieve omgeving. We verwachten dat het netwerk in het najaar van 2016 geheel gereed is en in gebruik genomen kan worden.
Wandelaars kennen geen grenzen. Dat is de reden dat de samenwerking tussen deze vier gemeenten ontstaan is. Met de realisatie van dit wandelnetwerk ontstaan nieuwe verbindingen, knooppunten en vooral keuzemogelijkheden voor de wandelaar. Deze wandelverbindingen hebben aansluiting op de wandelnetwerken in omliggende gemeenten en regio’s. Daarnaast biedt het netwerk kansen voor ondernemers in de regio, die de routes verrijken en de beleving van het gebied voor de wandelaar versterken. Samen zetten we de regio nadrukkelijker op de kaart en laten we de wandelaar genieten van alles wat de streek te bieden heeft.
Tijdens deze bijeenkomst gaat de eerste knooppuntpaal de grond in. Bestuurders van de 4 gemeenten zijn hierbij actief betrokken. Namens de gemeente Zoeterwoude is dat wethouder Ton de Gans, namens Alphen aan den Rijn wethouder Kees van Velzen, namens Nieuwkoop burgemeester Frans Buijserd en namens Kaag en Braassem wethouder Yvonne Peters. U bent van harte welkom om dit moment mee te beleven en kennis te nemen van alle mooie plannen.
Datum: donderdag 30 juni 2016
Tijd: 15.00 uur
Plaats: Zuivel- en kampeerboerderij Veldhoeve, Broekweg 2, 2381 NL Zoeterwoude
onderdeel boerenlandpad Steilrandroute en toekomstig knooppunt. Parkeren kan bij de boerderij.
Namens de bestuurders van de Rijn- en Veenstreek en de gemeente Zoeterwoude, tot 30 juni!
Nieuwe wandelroutes brengen u omzetkansen
Dit wandelroutenetwerk wordt gekoppeld aan nieuwe thematische routes. Hierin maken recreanten kennis met onze molens, streekproducten, etc. U kunt uw aanbod laten opnemen in de routes. Hiermee maakt u de routes aantrekkelijk voor de recreant en vergroot tegelijkertijd uw omzetkansen. Meer informatie? Meld u aan via kitty@kaagenbraassempromotie.nl.
Stichting Kaag en Braassem Promotie heeft een nieuwe voorzitter. John Willemsen, woonachtig in Roelofarendsveen, zal deze functie op zich gaan nemen. Ronald Gerritsen, voorheen voorzitter van de stichting, blijft betrokken als adviseur.
Willemsen heeft al ongeveer vijf jaar in het bestuur van de stichting gezeten en vindt het nu tijd voor een persoonlijke stap vooruit: “We hebben een groter takenpakket gekregen vanuit de gemeente en hier zie ik positieve uitdagingen in.”
De nieuwe voorzitter vindt het zonde dat het gebied nu nog niet optimaal gebruikt wordt. “Het gebied Kaag en Braassem heeft veel meer mogelijkheden dan er nu worden benut en gebruikt door bewoners, recreanten en toeristen. Met een zakelijk en onafhankelijke aanpak wil ik de doelen die we gesteld hebben gaan halen. En daarnaast de lijnen volgen, die al uitgezet zijn de afgelopen jaren.”
Voor Willemsen is het voornaamste doel van de stichting om het gebied bekendheid te geven. “Het interessant en bekend maken van het gebied voor bewoners en bezoekers is het belangrijkste. Als je dat bereikt hebt, komt de rest vanzelf.” Willemsen heeft daarom een boodschap voor de ondernemers in het gebied: “De aankomende jaren gaan we met zijn allen een spannende tijd tegemoet. We kunnen meer bereiken door samen te werken en elkaar scherp te houden. De kaarten zijn al geschud, nu moeten we ze alleen nog neerleggen.”
Tekst door: Mariëlle Tukker
Wij kunnen met trots zeggen: De website Rondomkaagenbraassem.nl is geheel vernieuwd! De afgelopen maanden hebben we achter de schermen hard gewerkt om de website zo goed en mooi mogelijk te maken. Nu is het eindelijk zover en willen wij graag jullie mening horen, om onze nieuwe website nog beter te kunnen maken!
De website is ontstaan uit de wensen van ondernemers uit Kaag en Braassem. We hebben gevraagd aan ondernemers hoe zij de website graag zouden zien. Hieruit is er een mooie website ontstaan die uitstekend inspeelt op de wensen en behoeften van bezoekers én ondernemers uit ons gebied.
Gemakkelijk informatie uitwisselen
De website zelf is gemaakt door Verdel ICT & Media. Zij hebben er veel tijd en kennis in gestoken om een geheel nieuwe website te bedenken en ontwikkelen. De website beschikt over een nieuwe techniek en is gebouwd op een platform waar andere toekomstige websites makkelijk op kunnen inspelen. Op deze manier kan er informatie over het gebied zonder moeite worden uitgewisseld.
Ook de zoekfunctionaliteit is een functie die op de oude website nog niet voorkwam. Het zoeken en vinden staat nu centraal. Je ziet meteen wat het gebied te bieden heeft. Ook is het een kleurrijke website. Het gebied is nu eenmaal kleurrijk, dus de website ook!
Veel aandacht voor u!
Op de nieuwe website is er veel aandacht voor uw bedrijf met uw activiteiten. Wij willen u dan ook vragen om uw gegevens te controleren. Er is ook een speciaal gedeelte op de website waarin wordt uitgelegd wat stichting Kaag en Braassem Promotie precies doet en hoe u kunt helpen ons gebied op de kaart te zetten. Dit gedeelte is te bereiken via www.kaagenbraassempromotie.nl.
Heeft u opmerkingen of verbeterpunten voor de nieuwe website of wilt u uw gegevens aanpassen? Mail naar info@kaagenbraassempromotie.nl.
Op 14 maart as. organiseert Kaag en Braassem Promotie haar jaarlijkse ondernemersborrel voor haar leden/donatereurs.
Dit jaar staat de groei van promotie en aanbod centraal in de inleiding van voorzitter John Willemsen. Na de inleiding presenteert Arjan Bakker de activiteiten voor 2016 in het nieuwe programma 'De molengang'. Aansluitend wisselen ondernemers hun aanbod en promotiefolders uit op de informatiemarkt. Na de overhandiging van het nieuwe promotiepakket door Miranda Castelijn van Hier! in de regio aan Wethouder Yvonne Peters, kunnen ondernemers een rondleiding krijgen van Maartje de Koning van De Spreng, Oude Wetering.
Datum, locatie en tijd
Datum: Maandagavond 14 maart 2016
Locatie: De Spreng Oude Wetering, Kerkstraat 50, 2377 AV Oude Wetering
Tijd: 19:30 - 21:30 (Inloop vanaf 19:15)
Meld u aan via info@kaagenbraassempromotie.nl
Kaag en Braassem heeft alles om verder uit te groeien tot de mooiste recreatiegemeente van west Nederland. De belangrijkste basis voor die groei is uw aanbod voor onze gast. In het nieuwe programma, ‘De Molengang’ verbinden wij ondernemers en bewoners die samen originele nieuwe producten en activiteiten willen ontwikkelen.
Wat heeft ‘De Molengang' u te bieden
Heeft u een idee? Wellicht zoekt u anderen om uw idee samen mee mogelijk te maken. In ‘De Molengang’ ontmoet u hen, komt u op nieuwe ideeën en mogelijke kansrijke samenwerkingsverbanden. Wij begeleiden u en helpen u graag met de coördinatie en promotie van de nieuwe projecten die eruit ontstaan.
Hoe werkt het
Meldt uw idee eenvoudig aan. Dat kan door ons te bellen of te mailen. We kijken direct samen wat er nodig is om uw idee uit te werken. Heeft u nog geen mede-initiatiefnemers, dan brengen wij u in contact met anderen die wellicht op zoek zijn naar u. In praktische projectgroepen werkt u uw idee uit tot een concreet en origineel eindresultaat, zoals een nieuwe route, een arrangement of product, waarin een bijzondere beleving voor onze gast centraal staat.
Hoe ontstond ‘De Molengang’
Samenwerking mogelijk maken en daarmee recreatieaanbod ‘verder brengen’, dat is de ambitie van de ondernemers in het programma. Een molengang is meer dan één van de iconen in ons poldergebied. In een molengang brengen molens samen water in beweging en naar een hoger ‘plan’. Een prachtig symbool voor de ambitie van het programma, waarvoor de basis is gelegd door uw ‘collega’s’ binnen de gemeente.
Meld u aan en we gaan samen aan de slag!
Ondernemers en bewoners die een goed idee willen vertalen in aantrekkelijk aanbod voor de toerist, kunnen zich per direct melden. Mail met Arjan Bakker, marketing@kaagenbraassempromotie.nl en volg www.kaagenbraassempromotie.nl.
Bezoekt u Kaag en Braassem Promotie als toerist en wilt u meer informatie? Neem hier een kijkje.
Meer weten hoe Kaag en Braassem het beste te bereiken is per auto, bus, fiets of per boot?
Op zoek naar alle praktische zaken, burgerzaken en meer over de gemeente Kaag en Braassem?